Integrasjon med Framsikt
21
Januar, 2021
Det er mange av våre kommune-kunder som har valgt å integrere Framsikt med sitt Økonomisystem. Vi kan nå tilby integrasjoner mellom Framsikt og Visma Enterprise og mellom Framsikt og Unit4 Business World (UBW).
Hos Framsikt har vi en integrasjonstjeneste hvor hver kunde og integrasjon etableres mot standard integrasjonstjeneste i kommunens respektive økonomisystem. Hos de fleste kommunene forutsetter dette at man har lisens på integrasjonstjenestene i Økonomisystemet.
Vi har nå integrasjoner i produksjon hos 52 kommuner og har planlagt levering til over ti nye kommuner.
Tilgjengelige integrasjoner
De integrasjonene vi kan tilby er:
Visma Enterprise | Unit4 Business World (UBW) |
Henting av regnskap-periodetall | Henting av regnskap-periodetall |
Henting av regnskap-transaksjoner | Henting av regnskap-transaksjoner |
Henting av kontoplan og dimensjonsverdier | Henting av kontoplan og dimensjonsverdier |
Overføring av budsjett til økonomisystem |
De aktive integrasjonene hos hver kommune kan følges opp i et eget skjermbilde for Integrasjonsstatus i Administrasjon. Det er også for UBW etablert avstemming av at budsjett-tall i Framsikt stemmer med UBW. Her gjenstår det bare å sette opp den automatiske varslingen som vil gå til oss i Framsikt ved eventuelle avvik, og den jobbes med nå.
Det er påbegynt utvikling av integrasjon for å overføre budsjettdata fra Framsikt til Visma Enterprise. Denne er planlagt å være leveringsklar i løpet av 1. kvartal 2021. Det er videre planlagt utvikling av integrasjoner for import av organisasjonsstruktur, sykefravær, budsjettdata fra økonomisystemet og stillingsplaner fra lønnssystemet. Dette for både Visma og UBW. Disse vil bli påbegynt utviklet så snart overføring av budsjettdata til Visma Enterprise er ferdigstilt.
Leveranser
Når vi etablerte Framsikt så ønsket vi at Framsikt blant annet skulle kjennetegnes ved kostnadseffektive integrasjoner. Vi har derfor tidligere tilbudt integrasjoner til våre kunder uten egen abonnementspris og uten betaling for bistand til installasjon/oppsett av integrasjoner. Vi ser at dette dessverre ikke har gitt oss nok ressurser til å investere tilstrekkelig i utvikling av integrasjoner og i organisasjon til forvaltning og support av integrasjoner. Vi har derfor i 2020 sett oss nødt til å innføre en moderat betaling som vil oss et bedre grunnlag for å utvikle tjenestetilbudet vårt på integrasjoner.
Dette har gitt oss mulighet til å styrke integrasjonsarbeidet med 2.5 årsverk fra medio 2020 og et ytterligere årsverk fra 1.januar 2021. Kapasiteten vil styrkes ytterligere til vi er i stand til fullt ut å møte etterspørselen på integrasjoner. Vi leverer nå fortløpende bestilte integrasjoner.
Vi har også gjort et betydelig arbeid for å styrke dokumentasjon, kompetanse og leveranseprosesser hos oss på integrasjoner. En viktig del av dette har vært å etablere et nært samarbeid med Visma om felles leveranser av integrasjoner mot Visma Enterprise. Det har medført at vi nå gjennomfører felles oppstartsmøte mellom den aktuelle kommunen, Visma og Framsikt. En rekke svakheter i integrasjonene mellom Framsikt og Visma har blitt utbedret på både Visma og Framsikt siden. Samtidig som vi fortløpende gjør forbedringer i dagens integrasjonsløsning jobber vi i tillegg med en modernisert integrasjonsløsning som vil være enda mer robust og stabil.
Andre integrasjoner
Vi har også i Framsikt en integrasjon mot sak/arkiv for å arkivere økonomiplandokumentet. Denne integrasjonen skal også utvides med andre dokumenter i 2021. Det er så langt ingen av våre kommuner som har tatt integrasjonen i bruk. Vi ønsker derfor å komme i kontakt med kommuner som kan tenke seg å pilot-teste denne integrasjonen. Vi ønsker også å snakke med kommuner som vurderer arkivering av Framsikt data i en arkivkjerne for eksempel fra Visma eller Documaster.
Vi har også tilgjengelig en API-tjeneste for oppdatering av brukere, roller og tilganger I Framsikt. Vi ønsker også her å komme i kontakt med kommuner som ønsker å etablere en slik oppdatering mot AD eller et IDM system.
API-grensesnitt
Vi har i utgangspunktet planlagt å utvide vårt API grensesnitt slik at de integrasjonstjenestene vi har også skal kunne tilbys som web servicer i vår API tjeneste til bruk fra andre systemer. Da vil man fra utsiden kunne hente data fra og oppdatere data i Framsikt på en trygg måte. Denne utviklingen har vært planlagt i 2022. Men med utgangspunkt i behovene hos en av våre nye kommuner som ikke har økonomisystem fra Visma eller Unit4 så kan det bli aktuelt å framskynde denne utviklingen slik at vi kan tilby API grensesnitt i løpet av 2. halvår 2021.
Videre oppfølging
Vi ser fram til å kunne tilby gode og robuste integrasjoner i fortsettelsen i tråd med deres behov. Ta kontakt med Jo Inge, Morten eller Support hos oss for mer informasjon om integrasjoner.
Jo Inge Bræin Morten Bigseth
Salgsansvarlig/ Ass Daglig leder Salgsrådgiver
+47 480 17 767 +47 917 56 940
joinge@framsikt.no morten@framsikt.no
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Flere nyheter
Bli med på en tur til vårt kontor i Bangalore, India
Vår utviklingsansvarlig Øyvind Stavenes tok med seg kameraet da han sist reiste til India og du får her muligheten...
Framsiktkonferansen og Brukersamling – hva er plan i 2024?
I løpet av året arrangerer vi i Framsikt både Framsikt Brukersamling og Framsiktkonferansen, men hva er egentlig forskjellen på dem og hvilke bør du delta på? Vi har lansert datoene for begge arrangementene, hold de av allerede nå!
Hvordan skal kommune-Norge møte fremtidens utfordringer?
Lite tyder på at det blir mer penger til kommunene i framtiden, så hvordan skal vi bli mer effektive med færre ressurser? Dette var tema da Framsikt inviterte til debatt under Arendalsuka 2024.