Systemstøtte i Framsikt for kommuner som ønsker å arbeide etter KS sin helhetsmodell

31

august, 2022

Skrevet av Sven-Erik Antonsen, Seniorrådgiver i Framsikt

KS lanserte på Arendalsuka en ny modell for budsjettering i kommunene, helhetsmodellen. Den nyutviklede modellen skal hjelpe kommunen å hente ut effekter av endringstiltak på en systematisk måte. Kjernen i modellen er å sikre at i tillegg til å ha gode tiltak som skal gjennomføres, skal helheten sikres på ulike nivå i kommunene og at de forutsatte gevinstene realiseres.

Figur 1 - Helhetsmodellen. Kilde: KS FOU-prosjekt nr. 204024 - Gevinstrealisering i budsjett- og økonomiplanarbeidet

Figur 1 – Helhetsmodellen. Kilde: KS FOU-prosjekt nr. 204024 – Gevinstrealisering i budsjett- og økonomiplanarbeidet.

Kan kommuner som ønsker å arbeide etter denne modellen få systemstøtte gjennom Framsikt?

Skaffe overblikk

I arbeidet med å «Skaffe overblikk», som er den første fasen i modellen, har Framsikt Analysemodulen. Der kan kommuner gjøre analyser basert på KOSTRA-tall og annen offentlig statistikk. Disse analysene er veldig godt egnet til å stille spørsmål om hva som er årsaken til at kommunen skårer under andre sammenlignbare kommuner eller hvorfor utviklingen i egen kommune avviker fra ønsket utvikling.

I metodikken til KS er det lagt opp til at kommunen dokumenterer dette i en overordet vurdering basert på en problemløsningsmetodikk som heter A3. metodikken er nærmere omtalt under.

Gjøre dypdykk 

I disse analysene så ligger sjeldent svaret på dette hvorfor. For å finne det, så må man kople inn personer som kan faget og kjenner organisasjonen, og gå over i den fasen i helhetsmodellen som heter «Gjøre dypdykk». I Framsikt støttes dette arbeidet i Utredningsmodulen. Der kan kommunene definere opp ulike utredningsoppdrag som kan hentes ut fra Analysen som ble gjort i forrige fase, eller fra andre analyser som er gjort av organisasjonen og oppsummert i en kommune-A3.

I utredningsmodulen kan man sette opp hvilken organisatorisk enhet som er ansvarlig for hver enkelt utredning, og om det er andre enheter som skal bistå. I løsningen kan man innarbeide bakgrunn og retningslinjer for utredningen. Dette vil fungere som en bestilling til de som skal gjøre dypdykket.

I Helhetsmodellen legges det vekt på å identifisere og velge endringstiltak som har størst effekt på å bringe enheten fra nå-situasjonen og til ønsket situasjon. For å sikre riktig fokus er det lagt opp til at gruppene skal arbeide gjennom en bestem utredningsmodell som er basert på en definert problemløsningsmetodikk. Modellen er basert på en systematikk med 5 punkter som gruppene skal arbeide med.

  1. Begrunnelse: Hva er oppdraget til enheten, definert gjennom lov eller kommunale vedta.
  2. Nåsituasjon: Hva er utfordringene
  3. Ønsket situasjon: Hva er ønsket tilstand på et definert tidspunkt
  4. Endringstiltak: Hva har størst effekt på å bringe enheten fra nå-situasjonen og til ønsket situasjon
  5. Måling: Hvilke indikatorer kan vise om vi beveger oss mot målet

 Løsningen er lagt til rette for at de enhetene som skal arbeide om en utredning kan samarbeide direkte i løsningen, både i forhold til den tekstlige beskrivelsen og å definere tiltak. Det er i arbeidet med å beskrive tiltaket, vurdere konsekvensen og usikkerheten, samt definere den økonomiske effekten at det er viktig at alle deltakerne er realistiske og beskriver dette på en god måte. Det er mulig å innarbeide beskrivelse og konsekvensvurdering både på selve utredningen og på tiltakene. Mangler i denne delen av arbeidet vil ofte medføre at tiltakene som vedtas oppleves som urealistiske.

Velge endringstiltak

 Etter at tiltakene er gjennomarbeidet og de økonomiske effektene er kvalitetssikret så vil man i Helhetsmodellen være kommet til fasen «Velge endringstiltak». I Framsikt vil alle tiltakene som er utarbeidet gjennom arbeidet med Utredningsmodulen nå være tilgjengelig i Økonomiplanmodulen. Her vil både den tekstlige beskrivelsen og tiltakene følge med. Der vil de inngå som ønskede tiltak og således være tilgjengelig for å kunne prioriteres inn eller ut alt etter resultatet fra administrative og politiske prioriteringsprosesser. Det avgjørende i arbeidet med økonomiplanen er at tiltakene som kom inn fra utredningsmodulen er grundig bearbeidet, herunder at konsekvensen er beskrevet på en troverdig måte og at de økonomiske effektene er reelle. Dersom et tiltak er understøttet av et delmål kan det også innarbeides indikatorer som viser om tiltake(t)/ene har hatt den ønskede effekten over tid. Dette er en prosess som kommuner er godt kjent med. 

Forberede endring 

Etter at kommunestyrene og fylkestingene har vedtatt økonomiplanen, må det sikres at tiltakene som ble vedtatt faktisk er delegert til riktig enhet og innarbeidet i årsbudsjettene der det enkelte tiltak treffer, og i tillegg være innarbeidet i den enkelte virksomhets plan for året (Virksomhetsplanen). I helhetsmodellen omtalt som «Forberede endring». For å forberede en organisatorisk enhet på endring som er vedtatt så krever dette god endringsledelse, herunder informasjon og involvering av enhetens ansatte.

En funksjonalitet som noen kommuner benytter er å rapportere på de vedtatte tiltakene. Både i den interne månedsrapporteringen, men også å rapportere tilbake til politisk nivå gjennom kvartal/tertialrapport og årsrapport. Løsningen støtter både en rapportering som tar utgangspunkt i økonomiplanen og der man rapporterer på bakgrunn av denne. For de kommunene som benytter Virksomhetsplanmodulen kan rapporteringen på tiltaksgjennomføringen starte nede på virksomhetsnivå.

Figur 2: Skjermutsnitt fra Rapporteringsmodulen i Framsikt

Figur 2: Skjermutsnitt fra Rapporteringsmodulen i Framsikt

I utsnittet over så vises tabellen som benyttes for å rapportere på de vedtatte tiltakene. I dette tilfelle er det to tiltak som har blitt lagt på denne enheten. Ved å benytte denne funksjonaliteten i løsningen blir lederne pålagt å rapportere på realisert effekt, prognosen for året, fremdrift og risikoen knyttet til gjennomføringen av tiltaket. I tillegg kan man legge inn en tekstlig vurdering av status. For de kommunene som også velger å knytte tiltakene til delmål og definere indikatorer til disse så vil man gjennom rapporteringen kunne rapportere på effekten gjennom indikatorene.

Gjennom bruk av disse modulene vil Framsikt kunne gi systemstøtte til de kommuner som ønsker å arbeide etter helhetsmodellen til KS.

Pål Einar Dietrichs, PhD-stipendiat innen virksomhetsstyring ved Handelshøgskolen Innlandet (HINN)
Pål Einar Dietrichs, PhD-stipendiat innen virksomhetsstyring ved Handelshøgskolen Innlandet (HINN)

Sven-Erik Antonsen:

Seniorrådgiver i Framsikt og fagansvarlig for Analysemodulen.

Antonsen har tidligere vært konsernbudsjettsjef i Oslo kommune og konsulent i E&Y og BDO AS. Har lang erfaring med planlegging, budsjettering, økonomistyring og organisasjonsutvikling i kommunal sektor. Utdannet kommunalkandidat med spesialisering i kommunal økonomistyring fra Høgskolen i Oslo og Akershus.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev


 

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev


 

Flere nyheter

God virksomhetsstyring blir viktig fremover

Tanken om at styring og ledelse i en organisasjon alltid kan forbedres, kan være et motiverende utgangspunkt for å få mer ut av mindre fremover. Nettopp dette er motivasjonen bak prisen for «beste røde tråd», som deles ut hvert år under Framsiktkonferansen, som i år arrangeres 2. og 3. desember.

Share This
X