Eierstyring i Framsikt: Samlet oversikt over eierskap og samarbeid

20
September, 2025
Skrevet av Jo Audun Øverby, produktsjef

Framsikt utvikler nå en helt ny modul for eierstyring. Modulen hjelper fylkeskommunen eller kommunen å oppfylle kommunelovens krav om eierstyring og kravet til eierskapsmelding. 

I løpet av høsten vil vi slippe inn de første nye kundene i løsningen. I denne artikkelen kan du lese om utviklingen av modulen og hvilke fordeler det kan gi å samle oversikt over eierskap og samarbeid i Framsikt.

👉 En kort introduksjon og mulighet til å teste modulen finner du her.

Hva er Framsikts modul for eierstyring?

Den nye modulen er utviklet som en del av et innovasjonsprosjekt i samarbeid med to fylkeskommuner og fem kommuner. Formålet er å samle all informasjon om eierskap og samarbeid i én løsning – og gjøre det enkelt å etterleve lovkrav og rapporteringsplikter.

Innovasjonsprosjektet skal avsluttes i løpet av første halvår 2026. Utviklingen vil i høst være kommet så langt at den gir verdi for nye kunder.

Fordeler med eierstyring i Framsikt:

  • Du får en samlet oversikt over selskap dere eier og samarbeid dere deltar i.
  • Nøkkeldata om disse organisasjonene samles på ett sted.
  • Data fra Brønnøysundregistrene hentes automatisk.
  • Effektiv utarbeidelse av dokumenter, som eierskapsmelding, eierskapsrapporter og eierstrategier.
  • Oppdaterte data fra registeret hentes enkelt inn i dokumentene.
  • Dokumentene publiseres enkelt på web.
  • Dokumentene blir tilgjengelige, for politikere, egne ansatte, allmenhet og presse.
  • Eierstyringen blir en del av den helhetlige virksomhetsstyringen.

Register med samlet oversikt

Løsningen vil ha et register. Det gir en samlet oversikt over selskaper dere eier og samarbeid dere deltar i. For organisasjoner som er registrert i Brønnøysund hentes data automatisk derifra og oppdateres fortløpende. Det gjelder eksempelvis aksjeselskap og interkommunale selskap. 

Dette registeret gjør at dere får samlet viktig informasjon om organisasjonene på ett sted og at informasjonen er lett tilgjengelig. Det kan være data som organisasjonsnummer og kontaktinformasjon, data om selskapets ledelse, økonomisk informasjon og relevante selskapsdokumenter. 

Gjør rede for formålet, i tråd med kommuneloven

Kommuneloven pålegger kommunene å gjøre rede for formålet med å eie et selskap eller delta i et samarbeid. Det er derfor et eget felt i registeret for å legge inn beskrivelse av formålet. Denne teksten brukes så i eierskapsmeldingen og eventuelt andre eierdokument.

Organisasjoner hentes enkelt inn i dokumentet

I eierdokumentene hentes data fra registeret. Løsningen sikrer at dokumentet inneholder oppdaterte data.

De organisasjonene dere skal omtale, hentes enkelt inn i dokumentet, fra registeret. Dere bestemmer om dere vil hente inn alle organisasjonene eller bare et utvalg. Man kan gruppere omtalen av organisasjonene, eksempelvis etter organisasjonsform (oppgavefellesskap, vertskommunesamarbeid, interkommunale selskap, aksjeselskap osv.), etter viktighet eller i andre grupperinger som kommunen bruker.  

Informasjon om den enkelte organisasjon hentes også enkelt inn i dokumentet, fra registeret. Dere velger da hvilke data som er relevante – for eksempel i en eierskapsmelding – og løsningen sikrer at det er oppdatert informasjon som hentes. Eksempel på slik informasjon er navn på selskapsledelse og styremedlemmer, organisasjonsnummer, økonomiske resultat og formålet med å eie dette selskapet.

Publiser til web og eksporter til PDF

En oppbygging (struktur) for eierskapsmeldingen kan gjenbrukes senere år, noe som rasjonaliserer arbeidet. 

Eierdokumentene publiseres på web og blir på den måten lett tilgjengelige for politikere, egne ansatte, innbyggere, presse og media samt andre interesserte. 

Vi bygger også funksjonalitet for å kunne eksportere dokumentet til pdf. Det gir flere fordeler. Før og under behandlingen kan politikerne – i tillegg til dokumentet på web – ha en pdf med muligheter til å markere innhold og skrive kommentarer. Pdf er enkel å arkivere, og dokumentet som arkiveres ligger tett opp til dokumentet på web. Som en bonus gir denne funksjonaliteten også en visning på web med alt innholdet på én side; noen foretrekker denne måten å lese innholdet på framfor den der hvert hovedkapittel har en egen side.

Eierstyring – en integrert del av virksomhetsstyringen

Et viktig mål med den nye modulen er å gjøre eierstyring til en integrert del av den samlede virksomhetsstyringen i fylkeskommunene og kommunene.

Kommunen kan angi om en organisasjon understøtter et mål fra en overordnet plan, som samfunnsdelen eller regional planstrategi. Videre kan det i dokumentet hentes inn mål fra planmodulen for å vise hvilke overordnede mål som understøttes gjennom eierskap og samarbeid.

Vi vil også utvikle funksjonalitet slik at en i måltabellene i andre deler av Framsikt kan se hvordan mål følges opp gjennom å eie selskap eller delta i samarbeid.

 Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få siste nytt fra Framsiktbloggen rett i innboksen!

Les mer fra Framsiktbloggen

Integrer ISY Prosjektøkonomi med Framsikt

Kommuner står ofte som byggherrer for store og komplekse prosjekter, som skolebygg, helse- og omsorgsbygg og infrastrukturtiltak. Disse prosjektene stiller høye krav til økonomisk styring, dokumentasjon og rapportering. For å gjøre dette arbeidet mer effektivt kan nå ISY Prosjektøkonomi integreres med Framsikt.

Nå kan du utforske Framsikt-modulene selv

Er du nysgjerrig på de ulike modulene i Framsikt? Nå har vi gjort det enda enklere å utforske! Vi har nemlig oppdatert nettsiden vår med interaktive demoer. Det vil si at du kan klikke deg rundt og bli kjent med Framsiktløsningen i ditt eget tempo.

Hva er en god handlings- og økonomiplan?

Det formelle grunnlaget for kommunenes handlings- og økonomiplan er nedfelt i kommuneloven, plan- og bygningsloven og i statlige planretningslinjer. Men med det formelle grunnlaget på plass, hva skal så til for at kommunen utarbeider en god handlings- og økonomiplan?

Share This