Virksomhetsplan

Utarbeid virksomhetsplaner i Framsikt, basert på overordnede planer, som legger til rette for den operative virksomhetsstyringen

Ikon som skal illustrere at man kan involvere virksomhetene

Involver virksom­hetene

Ikon som illustrerer at man, ved hjelp av Virksomhetsplanmodulen, kan følge opp politiske vedtak

Følg opp politiske vedtak

Ikon som illustrerer at virksomhetsplanmodulen i Framsikt kan gi en felles arena for læring og forbedring

Skap en arena for læring og forbedring

Framsikt virksomhetsplan ikon

Involver virksomhetene

Framsikts Virksomhetsplanmodul sikrer at kommunalområder og tjenesteenheter jobber etter kommunens vedtatte handlings- og økonomiplan.

Virksomhetslederne ser satsingsområder, mål og øvrige vedtak de skal jobbe mot det nærmeste året. Med full oversikt over sine mål og prioriteringer, kan de delegere oppdrag og oppgaver med frister for oppfølging for sitt område. Slik sikres at virksomhetene går i samme retning som kommunes overordnede målsetninger.

Følg opp politiske vedtak

Virksomhetsplanmodulen er også et verktøy for å få oversikt over og følge opp politiske verbalvedtak i forbindelse med handlings- og økonomiplanen.

Vedtakene kan overføres og delegeres i virksomhetsplanen i form av Oppdrag og oppgaver. Løpende politiske vedtak kan også legges inn i virksomhetsplanen gjennom året hvor status rapporteres i kvartal- tertial eller årsrapporter i Rapporteringsmodulen til politisk nivå.

En dame som jobber på pc. På skjermen vises status på sjekklister i Framsikts virksomhetsplanmodul

Skap en arena for læring og forbedring

Kommuneloven (kap §25) er klar på at kommunene skal føre internkontroll og rapportere dette til kommunestyre. Modulens funksjoner for sjekklister er derfor laget for å hjelpe kommunens ledere med nettopp dette.

Den bidrar også til å sikre helhetlig virksomhetsstyring og lovlig drift i hele organisasjonen ved at internkontrollen enkelt kan følges opp og rapporteres på samme sted, og form, som øvrig rapportering (økonomi, tiltak, politiske vedtak, fravær og så videre). Til sammen gir dette mulighet for å skape en god arena for læring og forbedring.

Aktuelle kundehistorier

Godt over 100 kommuner er i gang med Virksomhetsplanmodulen.

Med Framsikt Virksomhetsplan kan dere:

Framsiktløsningen på skjerm. Bruker har klikket på oppdragsbrev.

Utarbeide oppdragsbrev og øvrige tekster til ledere

Kommuner som benytter oppdrags, eller tildelingsbrev, kan legge inn disse som grunnlag for virksomhetenes prioritering. Eksempelvis kan Kommunedirektøren sende ut oppdragsbrev (tildelingsbrev) til kommunalsjefene som detaljerer oppdraget videre nedover i organisasjonen og ev tilføyer andre oppdrag som er sentralt for det aktuelle ledernivået og videre ned til aktuelle ledere (virksomhetsleder/tjenesteleder). Oppdragsbrevet refererer til hva overordnet leder vil fokusere på dette året.

Oppdragsbrevet legges inn i modulen og vil som regel inneholde føringer for ledelse og styring, fokusområder, rammer, rutiner og internkontroll.

Framsiktløsningen på skjerm. Oversikt over mål og strategier for å nå målene.

Sette mål med tilhørende strategier for virksomheten

For å sikre at virksomheten jobber etter vedtatte mål fra handlings- og økonomiplan, vil virksomhetslederne se de mål og måleindikatorer kommunestyret har vedtatt og som skal følges i kommende driftsår. Overordnet leder delegerer enkelt de målene det skal jobbes etter for den enkelte virksomhet.  Aktuell leder har dermed full oversikt over sine mål og prioriteringer, og oppdater status og resultat sammen med all annen rapportering i Rapporteringsmodulen.

Framsiktløsningen på skjerm. Oversikt over oppdrag og oppgaver på området oppvekst i en gitt kommune

Se virksomhetens oppdrag og oppgaver

Vedtatte oppdrag fra handlings- og økonomiplan fremkommer i virksomhetsplanen og kan delegeres enkelt videre til et eller flere tjenesteområder med frister og ansvarlig, samt konkret beskrivelse av oppdraget. Oppdraget kan også splittes opp i oppgaver med ansvarlig og frister. Hver enkelt ansvarlig kan følge opp sine oppgaver på Min side. I tillegg kan det opprettes administrative oppdrag direkte i virksomhetsplanen som kan delegeres og følges opp i kommende driftsår.

Oppdragene kan inkluderes i månedsrapporteringen, slik at den enkelte leder gir status på sine oppdrag samme sted som øvrig rapportering.

Ledere på ulike nivå får grafisk oversikt over status på alle sine (og underordnede virksomheters) oppdrag og oppgaver i eget statusoversiktsbilde.

Skjermbilde fra Framsiktløsningen som viser grafisk framstilling på status sjekklister

Bruke sjekklister som bidrar til økt internkontroll

Kommunen har lovpålagt plikt, iht. ny Kommunelov kap. §25, å rapportere til kommunestyret om internkontroll minst en gang pr år.

En kommunal leder har et bredt spekter av ansvarsområder, for å håndtere behov for å dokumentere at ledere utøver dette ansvaret, har vi utviklet muligheten for sjekkliste som har med seg elementene for å sikre god internkontroll. I tillegg skal sjekklistene bidra til å sikre overordnet virksomhetsstyring og lovlig drift i hele organisasjonen.

Kommunalsjefer / sektorledere har full oversikt over status på sine sjekklistepunkter og sine underordnede lederes sjekklister i en oversiktlig grafisk oversikt. Der kan de enkelt drille seg ned for detaljert status på den enkelte kategori, sjekklistepunkt og enkeltspørsmål. Da får sektorleder også raskt over sjekkpunkter som ikke er besvart og av hvem.

Kommunen definerer selv spørsmål som skal besvares, enten tekstlig eller med avkrysning. Sjekklista kan inngå i den månedlige rapporteringen på ulike nivå i organisasjonen. Det gir en effektiv rapporteringsprosess som gjerne benyttes på viktige områder som kvalitet, internkontroll, HMS og HR.

Framsiktløsningen på skjerm. Bruker har oppe vinduet for nøkkeltall aktivitet

Se aktivitet og internstatistikk

Virksomhetsplanen kan inneholde spesifikke indikatorer og målinger for et bestemt tjenesteområde som kan knyttes til en bestemt eller flere virksomheter. Disse kan hentes fra fagsystemer eller egne statistikker. For eksempel antall syklende, antall bosatte flyktninger, antall hjemmebesøk, antall barnehagesøknader, mobbing på skolen etc.

Disse nøkkeltallene for aktivitet kan defineres i virksomhetsplanen, rapporteres på i Rapportmodulen og publiseres i for eksempel kvartals-/tertialrapporter. Med denne muligheten til å opprette nøkkeltall for sine tjenester, kan de rapportere på konkrete aktiviteter for sin virksomhet og synliggjøre det i sin virksomhetsplan.

Framsiktløsningen på skjerm. Bildet viser funksjonaliteten for dokumenteksport til word og webpublisering av virksomhetsplan som en brukervennlig nettside

Publisere virksomhetsplan

I Virksomhetsplanmodulen er det er lagt til rette for å kunne publisere virksomhetsplanen som en egen webside eller som et dokument. Dette utføres i fanen «dokumenteksport”.

En web-side/dokument som viser enhetens virksomhetsplan kan benyttes som:

    • styringsdialog mellom ledernivåer
    • styringsinformasjon for ansatte
    • styringsinformasjon til tillitsvalgte

Ønsker du å vite mer om modulen og se funksjonaliteten live?

Vi tar gjerne et digitalt møte der vi går gjennom modulen og demonstrerer hvordan Framsikt kan løse deres spesifikke behov.


Dette sier våre kunder om oss

Virksomhetsplan er et godt verktøy for å sette mål i forhold til kommuneplanen. Det er en god måte å få med medarbeidere. Gjennom Virksomhetsplanmodulen får vi jobbet målrettet med prosesser og indikatorer. Det gir oss en rød råd tråd fra kommuneplan til budsjett og handling

Sonja Svardal

Økonomisjef, Lindesnes kommune

Framsikt har bidratt til å heve kunnskapsnivået hos virksomhetsledere og politikere. Det er enklere for hele organisasjonen å se den røde tråden

Ove Ege

Kommunalsjef for økonomi og virksomhetsstyring, Kvinesdal kommune

Det kan være vanskelig å forandre en kommune, men alle kommuner kan forbedre seg med å bruke Framsikt. Framsikt gjør det enkelt å skjønne kommuneøkonomi for de fleste ansatte, politikere og innbyggere i en kommune.

Heidi Røst

Controller, Alta kommune

X