Nytt hjelpesenter i Framsikt

04
Februar, 2020

Vi har bygd et helt nytt hjelpesenter integrert i Framsikt. Informasjonen er strukturert etter arbeidsprosessene i kommunen. Og du får umiddelbart opp artikler som er relevante for den funksjonen du arbeider med.

Det nye hjelpesenteret bygger på to grunnidéer, at innholdet forklarer hvordan du bruker Framsikt i kommunens ulike arbeidsprosesser og at du umiddelbart skal få opp tekst som er relevant for det du jobber med.

Arbeidsmåtene er ulike i ulike kommuner. Likevel er det noen trekk som er felles for mange av dem. Vi har forsøkt å ta utgangspunkt i disse fellestrekkene og forklare hvordan man bruker Framsikt i de ulike arbeidsprosessene. Hjelpesenteret er inndelt etter modulene i Framsikt (økonomiplan, årsbudsjett, rapportering osv.) Innenfor hver modul finner du prosesser og delprosesser med tilhørende artikler.

 

Hvor finner jeg det nye hjelpesentert?

Du finner fremdeles hjelpesenteret med knappen med spørsmålstegn øverst til høyre.

Den gir deg umiddelbart en artikkel som kort forklarer hva denne undermenyen (det skjermbildet du står i) brukes til. Videre får du opp en liste med artikler om de arbeidsoppgavene denne undermenyen typisk brukes til. Etter hvert vil vi også sortere disse artiklene i en rekkefølge som er naturlig for denne arbeidsprosessen.

Under her ser dere et eksempel fra Økonomiplanmodulen og skjermbildet «Innspill og tekstbidrag»;

Om du klikker på lenken for «Hjelpesenter» i toppen av drop-down så åpnes det i en egen fane. De som bruker flere skjermer, kan derfor ha hjelpesenteret tilgjengelig mens de jobber i løsningen på én eller flere andre skjermer.

Hva finner du i hjelpesenteret?

Forsiden på hjelpesenteret er helt ny. Her finner du blant annet opptak av webinarer, releasenotater, og ikke minst brukerveiledningene (artikler, videoer og ofte stilte spørsmål). Brukerveiledningen er her sortert etter de ulike modulene. 

I releasenotatene ser du hva som var med i en gitt oppdatering, i forhold til ny funksjonalitet og feilrettinger, og du finner også utviklingsplan for kommende oppdateringer her. I tillegg pleier vi å kjører webinarer, i etterkant av oppdateringer, hvor vi viser fram hva som er nytt.

Webinaropptakene legges ut i etterkant av at et live-webinar er kjørt og du finner disse under fanen Webinarer. Dersom du skulle ha lyst å delta på et live-webinar finner du også informasjon om hvordan du kan melde deg på i hjelpesenteret, under fanen for webinarer.

På forsiden av hjelpesenteret finner du i tillegg en søkefunksjon hvor du kan søke på fritekst i både overskrift og innhold i artiklene, webinaropptak og releasenotater.  

Hva vil vi legge ut framover?

I tillegg til webinarene vil vi framover også lage korte instruksjonsvideoer som vi publiserer på hjelpesenteret, samt knyter til de ulike arbeidsprosessene og skjermbildene de er aktuelle for. Disse vil da framkomme i hjelpesenteret på lik linje som tekstbaserte brukerveiledninger.

Vi vil etter hvert også supplere med artikler knyttet til ofte stilte spørsmål (FAQ). 

Hva er dokumentert så langt?

Så langt er modulene Økonomiplan og Årsbudsjett beskrevet i det nye hjelpesenteret, og omtalen av Virksomhetsplan og Rapportering blir publisert i disse dager (månedsskifte januar – februar). Deretter vil vi dokumentere Administrasjon for deretter å publisere innhold om de øvrige modulene fortløpende.

Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger på det nye hjelpesenteret.

Da kan vi forbedre innholdet og tilpasse det til kommunenes behov. Send oss gjerne en e-post til sissel@framsikt.no dersom du har innspill!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Flere nyheter

Våre verdier

I januar avholdt vi Kick off for 2016 som «Framsikt året». Kick off skjedde i år i Bø, og en av mange oppgaver på...

Les mer
Share This
X