De obligatoriske oversiktene i ny drakt
17
desember, 2024
Skrevet av Sven-Erik Antonsen, Marianne Thorstensen og Eivind Brox
Framsikt har arbeidet med å oppdatere de obligatoriske oversiktene til det nye designet, og de har også fått et eget punkt i menyen. I §5-4 Bevilgningsoversikt drift 1. og 2. ledd er det også gjort endringer i selve skjemaet. Endringene er knyttet til synliggjøring av heravposter under hvert budsjettområde og mulighet for å styre korrigering for renter/avdrag og avskrivinger.
I begynnelsen av 2024 ble det også utviklet funksjonalitet med budsjettfullmakt for å kunne synliggjøre hvem som har vedtatt ulike budsjettjusteringer. Denne funksjonaliteten har også innvirkning på de obligatoriske oversiktene gjennom valg av kolonner i oversikten.
Formelle krav
Revisjon Midt-Norge har vært en aktiv pådriver overfor Framsikt for å sikre at de obligatoriske oversiktene etter §§5-4 til 5-6 har vært i tråd med forskrift og veileder fra KDD. For årsoppgjøret for 2024 har de sendt ut et brev til alle sine kunder der de fremhever at de kommer til å ha fokus på at kommunene og fylkeskommunen har korrekte skjema.
I brevet har de blant annet fremhevet følgende forhold:
- At det er kommunestyret som selv skal vedta årsbudsjettet
- At avskrivinger og renter og avdrag som budsjetteres i budsjettområdene skal vises i «linje 6 Sum bevilgninger drift netto»
- At avsetning og bruk av fond, og eventuell overføring til investering skal vises pr budsjettområde, men ikke inngå i «linje 6 Sum bevilgninger drift netto». Disse beløpene skal vises på korrekt rad i §5-4 1. ledd.
Løsning i Framsikt
I forbindelse med releasen 17. desember vil alle forskriftsskjemaene ha blitt oppgradert til nytt design, og de har også blitt samlet under et nytt menypunkt.
De gamle skjemaene vil ligge tilgjengelig innenfor hver modul frem til neste release, men disse vil ikke være oppdatert til nytt design.
For hvert av menypunktene Økonomiplan, Årsbudsjett og Rapportering vil det være ett sett med obligatoriske oversikter: Bevilgningsoversikt drift etter §5-4 (tilpasset), Bevilgningsoversikt drift etter §5-4, Bevilgningsoversikt investering etter §5-5 og Økonomisk oversikt drift etter §5-6.
For kommuner som ønsker å splitte rader eller synliggjøre vesentlige poster, vil det tilpassede skjemaet gi denne muligheten. Et aktuelt område kan være å spesifisere konsesjonskraft på egen linje, eller å synliggjøre sentrale utgifter som lønnsoppgjør og pensjon for å skille posten fra styringsrammen i tjenesteområdene.
Framsikt arbeider med å endre betegnelsene på de ulike radene slik at disse i større grad samsvarer med forskriftsskjemaene.
De andre skjemaene vil være i tråd med Økonomiplanforskriften i forhold til navngiving og oppbygging.
Skjemaene for rapportering har fått periodevelger og velger man f.eks. desember 2024, vil man se at kolonnen for å legge inn notehenvisning kommer opp. Denne kolonnen vil ikke vises i de andre månedene.
Framsikt har utviklet funksjonaliteten for å oppfylle kravene i økonomiplanforskriften med tilhørende veiledere
I menypunktet Forskriftsskjema vil det nå uavhengig av hvilken modul og skjema en velger være mulighet til å ekspandere hvert budsjettområde slik at de elementene som det er korrigert for blir synliggjort. Dette gjøres ved å klikke på pilen ved siden av navnet på budsjettområdet.
Frem til releasen 17. desember har Framsikt korrigert for bruk og avsetning til fond, overføring til investering, avskrivinger og renter og avdrag (renter og avdrag har vært mulig å utelate fra korrigeringen gjennom en parameter).
Gjennom korrigeringen har beløpene som har vært budsjettert i budsjettområdene på disse kategoriene blitt flyttet fra 2. ledd skjemaet og til korrekt rad i 1. ledd skjemaet.
Etter releasen 17. desember kan hver enkelt kommune/fylkeskommune selv styre hva det skal korrigeres for gjennom å gå inn i Administrasjon – parameteroppsettet i løsningen.
Ved å søke på 1B i ParameterID, vil man få opp de parameterne som styrer dette. Det er en parameter for avskrivinger og en for renter og avdrag. Så kan man også styre dette særskilt på det tilpassede skjemaet og på de obligatoriske oversiktene etter forskriften. De to parameterne som har Framsikt først i navnet styrer de tilpassede skjemaene og de to andre de ordinære, obligatoriske oversiktene.
Setter man 1B_EXCL_AMORTIZATION og 1B_EXCL_FINANCE_ROWS til “TRUE”, vil ikke løsningen korrigere avskriving og renter og avdrag fra 2. ledd, men la de inngå som en del av budsjettområdene.
Tidligere har det vært samsvar mellom skjema §5-4 og §5-6 når det kommer til renter og avdrag, avskrivinger og brutto driftsresultat. Gjennom å ikke korrigere for dette vil det ha som konsekvens at det være forskjeller mellom beløpene og brutto driftsresultat i disse to skjemaene. Disse avvikene bør kommunen kommentere og forklare for politikerne.
Oppbygging av §5-4 2. leddskjemaet
Etter dette så kan man dele skjemaet inn i tre deler:
Den første delen viser hvilken ramme som budsjettområdene skal styre etter. Kall dem gjerne for styringsrammer. Disse inneholder både avskrivinger og renter og avdrag.
Så er det en del med Herav. Her synliggjøres hva det korrigeres for, for hver type av korrigering. Klikker man f.eks. på pilen ved Avsetninger til bundne driftsfond, vil man se hvilke budsjettområder som har budsjettert med bundne driftsfond.
Den siste delen er raden som heter Korrigert sum bevilgninger drift, netto. Denne raden samsvarer med det som man vil finne igjen i rad 6 i 1. leddskjemaet. Dersom man klikker på pilen ved siden av navnet, vil man få opp en oversikt over alle budsjettområdene der tallene som vises er etter at overføring til investering og bruk/avsetning til fond er korrigert ut, og flyttet til korrekt rad i 1. leddskjemaet.
I dokumenteksporten vil man også se at det er endringer. Der hvor de obligatoriske oversiktene er mulig å velge, er det kommet en ekstra node. Denne har fått (spesifisert) i navnet og vil gjøre at utskriften eller webpubliseringen vil inneholde de elementene som er omtalt over. I word vil tabellene komme ut med alle rader synlige, mens i web.publiseringen vil det være piler som kan ekspanderes og lukkes for å holde tabellen mer komprimert.
Ny kolonne med Politisk vedtatt budsjett
I tillegg er det kommet en ny kolonne i de obligatoriske oversiktene. Den har fått navnet “Politisk vedtatt budsjett 2024”. I denne kolonnen skal kun endringer fra opprinnelig budsjett som kommunestyret selv har vedtatt bli tatt med. Hvilke endringer som blir tatt med, vil avhenge av hvilken budsjettfullmakt kommunen har satt på budsjettjusteringene som har blitt registrert gjennom året.
I standardoppsettet vil det da bare være budsjettendringer med fullmaktsnivå KOM-Kommunestyrets fullmakt som blir tatt med.
Effekten av dette vil være at det kan være avvik mellom kolonnen revidert budsjett, som inneholder alle endringene som er gjort i budsjettet (av kommunestyret, politiske underordnede organ og administrasjonen), og denne nye kolonnen “Politisk vedtatt budsjett 2024“.
Departementet har bekreftet at fellesavsetninger som har et bestemt formål som inngår som en del av beskrivelsen av avsetningen, f.eks avsetning til lønnsoppgjøret kan fordeles ut til virksomhetene når lønnsoppgjøret er kjent gjennom bruk av budsjettfullmakten til kommunestyret.
I forbindelse med rapportering til kommunestyre/fylkesting så er det kolonnen Politisk vedtatt budsjett som skal benyttes som grunnlag for å synliggjøre og forklare avvik mot regnskapet.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Flere nyheter
Utvikling av Framsiktverktøyet i 2025
En stor del av våre utviklingsressurser vil bli brukt til nettopp tekniske forbedringer i verktøyet for å sikre at Framsikt fortsatt har høy stabilitet og sikkerhet samt god ytelse og tilgjengelighet. Noen nyheter på produktfronten kommer også, som du kan lese mer om i denne artikkelen.
Store forventningar til kommunane – kan dei innfri?
Kommunal planlegging skal legge til rette for å utvikle kommunesamfunnet og avklare korleis areala i kommunen skal bli brukt. Planlegging skal ta i vare kommunale, regionale og nasjonale mål, interesser og oppgåver. Eit ganske omfattande arbeid med andre ord.
Engasjer en rådgiver fra Framsikt
Framsikt har rådgivere som har lang erfaring fra kommunal virksomhet. Vi ønsker å bidra til at dere skal lykkes i arbeidet med helhetlig virksomhetsstyring og god økonomistyring. Har dere behov for en rådgiver som kan hjelpe til med å «friske opp» Framsiktkompetansen eller behov for å engasjere en dyktig rådgiver i en krevende periode, bistår vi gjerne.