Forbedret innloggingsløsning
13
mars, 2023
Skrevet av Simon Pedersen, Teamleder Drift og Integrasjon
Vi flytter våre brukere over til en ny og sikrere innloggingsløsning, Visma Connect. Visma Connect er en felles innloggingsløsning som gir tilgang til de fleste av Visma sine skytjenester, og nå også Framsikt.net.
Visma Connect gir bedre sikkerhet til deg som kunde ved å ha strengere krav til passord samt krav til to-faktor-autentisering. For deg som bruker vil det meste oppleves som før og du logger inn samme sted som tidligere.
Mer informasjon om innlogging i Visma Connect finner du her.
Bruker du Single Sign-On til å logge inn i Framsikt?
De kommunene som bruker Microsoft AD vil kunne fortsette som før, og velger da «Logg på med Azure AD» i påloggingsvinduet.
Vi anbefaler også våre kunder som benytter Microsoft SSO om å slå på to faktor, dersom dette ikke allerede er gjort. Dette fordi PST og Nasjonal sikkerhetsmyndighet vurderer systemer uten to- faktor-autentisering som særlig utsatt for dataangrep.
Fordeler med den nye innloggingsløsningen
- Innloggingen blir enda sikrere med krav om to-faktor-autentisering.
- Visma Connect legger til rette for flere innloggingsløsninger som gjør hverdagen din enklere.
- Du slipper ulike passord til Framsikt og for eksempel Visma Enterprise.
Hva er tofaktorautentisering?
Den nye innloggingen krever tofaktorautentisering (2FA). En to faktor autentisering vil først spørre deg om passord og deretter noe unikt, som for eksempel engangskode fra mobil eller fingeravtrykk, for å bekrefte identiteten din. Passord, kombinert med en av de unike verifiseringsmetodene, øker sikkerheten på din konto betydelig.
Les mer om 2FA i denne artikkelen: Hvorfor skal du ta i bruk tofaktorautentisering?
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Flere nyheter
Framsiktkonferansen 2024: Bli med på debatten
I takt med økende økonomiske utfordringer står kommunesektoren overfor et stadig større behov for omstilling og innovasjon. Spørsmålet om hvordan vi kan møte disse utfordringene på en effektiv måte er mer aktuelt enn noen gang.
Rapporter på sykefravær, årsverk og likestilling i Framsikt
Personalrapporteringsmodulen i Framsikt bidrar til effektiv rapportering på sykefravær, årsverk og likestilling og resultater fra10-faktor medarbeiderundersøkelse. Med løpende oppdatering fra kommunens HRM-system samles personalstatistikk på ett sted – noe som sparer tid og gir bedre innsikt.
Enklere samarbeid mellom administrasjon og politikere
At kommunens politikere og administrasjon arbeider i samme verktøy sikrer felles struktur og bidrar til å forenkle samarbeidet. I Framsikt samles både alternative budsjett og politiske spørsmål- og svar på ett sted.