Hjelpesenteret – overblikk – forståelse – veiledning
22
April, 2021
Skrevet av Sissel Marie Linge Ringstrøm
Vi har siden starten av 2020 har jobbet hardt med å utvikle hjelpesenteret vårt. Vi vil at hjelpesenteret skal gjøre det lettere for både nye og erfarne brukere å forstå sammenhenger og funksjonalitet, friske opp gamle kunnskaper og kanskje til og med lære noe nytt.
Alle sider i Framsikt er utstyrt med et oppe i høyre hjørne. Når du trykker på spørsmålstegnet får du frem artikler, videoer og ofte stilte spørsmål knyttet til nettopp denne siden, og til din rolle. Helt øverst i listen finner du også en lenke til hjelpesenterbiblioteket, hvor du fritt kan søke blant alt innhold som er relevant for din bruker.
I dag inneholder hjelpesenteret informasjon om en mengde av mulighetene som finnes i systemet. Vi oppdaterer informasjonen etter hver systemoppdatering. Mellom oppdateringene jobber vi med å forbedre det som finnes, skrive det som ikke gjør det og strekke oss etter å møte de behovene som vi enda ikke har klart å stille. Arbeidet er stort, og vi har enda et stykke å gå – men vi har også kommet et stykke på vei.
Ambisjonen er å skape overblikk, forståelse og gi god veiledning. Ønsket om gode veiledning er stort, og i den sammenheng er kontakten mellom dere som brukere og kunderådgiverne våre veldig viktig. Hjelpesenteret kan ikke erstatte den, men vi håper ressursene i der kan bidra til å svare på mange spørsmål slik at dere får enda mer ut av tiden når brukere og rådgivere møtes.
For å gjøre det lettere å få oversikt har vi begynt å lage artikler som tar sikte på å fortelle kort hva du kan, må og bør gjøre hvis du skal gjennomføre utvalgte prosesser. Vi har som mål å lage slike artikler til alle hovedprosessen i Framsikt. Disse artiklene har navn som begynner med «Hovedpunkter [….]». Vi håper at de gjør det lettere å få forståelse for prosessen du står foran og mulighetene som finnes. For å knytte overblikket sammen med praktisk gjennomføring er disse artiklene fulle av lenker til veiledninger som i større detalj forteller hvordan du går frem for å gjennomføre hvert steg.
Ta gjerne en kikk på artikkelen «Hovedpunkter i økonomiplanarbeidet»:
Trykk her* for å lese artikkelen i produksjonsmiljøet
Trykk her* for å lese artikkelen i PILOT
*Husk å logge inn i Framsikt først
Vi håper du vil ta en kikk i hjelpesenteret neste gang du lurer på noe – kanskje vi har akkurat det du trenger?
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Flere nyheter
Ønsker du å bruke kommunens egen fargeprofil og font i webpublisering?
Kommuner som ønsker å bruke egne farger i webpubliseringene i Framsikt, kan ta kontakt med support for å bestille en alternativ fargeprofil (og font). Kommunens egen profil vil etter oppsett bli tilgjengelig som nye valg i dokumenteksporten under knappen «Tilpasning til web» og vil kunne brukes i webpublisering av planer, økonomiplan og rapporteringer.
Helhetlig virksomhetsstyring: Dette kan kommunene bli bedre på
Hvert år kåres vinneren av fagprisen «beste røde tråd» under Framsiktkonferansen. Juryen gjør en grundig vurdering av kommuneplanens samfunnsdel, handlings- og økonomiplanen og årsrapporten (årsberetning eller årsmelding benyttes også som begrep). I denne artikkelen kan du lese om hva vi tenker kan bli bedre for de fleste kommuner knyttet til helhetlig virksomhetsstyring.
Dette kjennetegner de kommunene som er best på helhetlig virksomhetsstyring
I denne artikkelen kan du lese hva som kjennetegner de kommunene som er rangert som de ti beste på «helhetlig virksomhetsstyring». Hva gjør det bra og hva kan andre kommuner lære av deres tilnærming til virksomhetsstyring?