Hjelpesenteret – overblikk – forståelse – veiledning

22

April, 2021

Skrevet av Sissel Marie Linge Ringstrøm

Vi har siden starten av 2020 har jobbet hardt med å utvikle hjelpesenteret vårt. Vi vil at hjelpesenteret skal gjøre det lettere for både nye og erfarne brukere å forstå sammenhenger og funksjonalitet, friske opp gamle kunnskaper og kanskje til og med lære noe nytt.

Alle sider i Framsikt er utstyrt med et Spørsmålstegn som ikon for hjelpesenteret oppe i høyre hjørne. Når du trykker på spørsmålstegnet får du frem artikler, videoer og ofte stilte spørsmål knyttet til nettopp denne siden, og til din rolle. Helt øverst i listen finner du også en lenke til hjelpesenterbiblioteket, hvor du fritt kan søke blant alt innhold som er relevant for din bruker.

I dag inneholder hjelpesenteret informasjon om en mengde av mulighetene som finnes i systemet. Vi oppdaterer informasjonen etter hver systemoppdatering. Mellom oppdateringene jobber vi med å forbedre det som finnes, skrive det som ikke gjør det og strekke oss etter å møte de behovene som vi enda ikke har klart å stille. Arbeidet er stort, og vi har enda et stykke å gå – men vi har også kommet et stykke på vei.  

Ambisjonen er å skape overblikk, forståelse og gi god veiledning. Ønsket om gode veiledning er stort, og i den sammenheng er kontakten mellom dere som brukere og kunderådgiverne våre veldig viktig. Hjelpesenteret kan ikke erstatte den, men vi håper ressursene i der kan bidra til å svare på mange spørsmål slik at dere får enda mer ut av tiden når brukere og rådgivere møtes. 

For å gjøre det lettere å få oversikt har vi begynt å lage artikler som tar sikte på å fortelle kort hva du kan og bør gjøre hvis du skal gjennomføre utvalgte prosesser. Vi har som mål å lage slike artikler til alle hovedprosessen i Framsikt. Disse artiklene har navn som begynner med «Hovedpunkter [….]». Vi håper at de gjør det lettere å få forståelse for prosessen du står foran og mulighetene som finnes. For å knytte overblikket sammen med praktisk gjennomføring er disse artiklene fulle av lenker til veiledninger som i større detalj forteller hvordan du går frem for å gjennomføre hvert steg.  

Ta gjerne en kikk på artikkelen «Hovedpunkter i økonomiplanarbeidet»: 

Trykk her* for å lese artikkelen i produksjonsmiljøet

Trykk her* for å lese artikkelen i PILOT

*Husk å logge inn i Framsikt først

Vi håper du vil ta en kikk i hjelpesenteret neste gang du lurer på noe – kanskje vi har akkurat det du trenger?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Flere nyheter

Ønsker du å bruke kommunens egen fargeprofil og font i webpublisering?

Kommuner som ønsker å bruke egne farger i webpubliseringene i Framsikt, kan ta kontakt med support for å bestille en alternativ fargeprofil (og font). Kommunens egen profil vil etter oppsett bli tilgjengelig som nye valg i dokumenteksporten under knappen «Tilpasning til web» og vil kunne brukes i webpublisering av planer, økonomiplan og rapporteringer.

Helhetlig virksomhetsstyring: Dette kan kommunene bli bedre på

Hvert år kåres vinneren av fagprisen «beste røde tråd» under Framsiktkonferansen. Juryen gjør en grundig vurdering av kommuneplanens samfunnsdel, handlings- og økonomiplanen og årsrapporten (årsberetning eller årsmelding benyttes også som begrep). I denne artikkelen kan du lese om hva vi tenker kan bli bedre for de fleste kommuner knyttet til helhetlig virksomhetsstyring.

Share This
X