Hvorfor skal du ta i bruk tofaktorautentisering?

16

mars, 2023

Skrevet av Simon Pedersen, Teamleder Drift og Integrasjon

Om ditt passord kommer på avveie sørger tofaktorautentisering for at det samme ikke skjer med selve brukerkontoen din.

Med tofaktorautentisering menes at du logger deg på ved hjelp av to faktorer. En faktor er passordet ditt, mens den andre enten er engangskode, fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning.

Trygghet med flere faktorer

Har du lagt til to trinn, i form av kode eller annen identifisering, må en eventuell inntrenger komme seg gjennom to dører for å få tilgang til din konto. Det øker sikkerheten på din brukerkonto betydelig.

Du er mest sannsynlig allerede godt kjent med tofaktorautentisering ved bruk av for eksempel BankID og MinID. Her bruker du en personlig nøkkel i tillegg til et personlig passord for å få tilgang til bankkontoen eller skattemeldingen din.

Mange leverandører tilbyr i dag tofaktorautentisering gjennom app eller koder du får tilsendt på SMS. Det eneste du trenger å gjøre er å aktivere det. Om uhellet skulle være ute, vil det være en enorm lettelse at du fortsatt har kontroll på kontoen din!

Hvorfor er ikke brukernavn og passord nok?

Selv om du lager gode passord og oppbevarer disse trygt, er det vanskelig å sikre seg helt mot at de kommer på avveie. Særlig stor er risikoen om samme passord blir brukt flere steder. Om uvedkommende da får tak i påloggingsinformasjonen din, har de ikke bare skaffet seg tilgang til én brukerkonto, men til alle stedene du logger på med den samme informasjonen.

Tenk bare på hva slags informasjon som kan gå tapt eller havne i feil hender, som for eksempel lønn og sykefravær. Satt opp mot disse konsekvensene virker det kanskje ikke fullt så ille å måtte gå gjennom det ekstra steget med å generere en kode på mobiltelefonen når du skal logge inn. Det kunne tross alt vært mye verre!

Tofaktorautentisering i Framsikt

Alle Framsiktbrukere skal ha aktivert tofaktorautentisering (2FA), som et ekstra sikkerhetsledd ved innlogging. Enten via Visma Connect eller, dersom Microsoft SSO brukes, i Microsoft AD. Oppsett er gjort av systemadministrator.

Dersom du nylig har fått opprettet en Visma Connect bruker av oss i Framsikt vil du, første gang du logger på, måtte gjennom stegene for å aktivere 2FA for din bruker. Hvordan du går frem kan du lese mer om her.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev


 

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev


 

Flere nyheter

Framsiktkonferansen 2024: Bli med på debatten

I takt med økende økonomiske utfordringer står kommunesektoren overfor et stadig større behov for omstilling og innovasjon. Spørsmålet om hvordan vi kan møte disse utfordringene på en effektiv måte er mer aktuelt enn noen gang.

Rapporter på sykefravær, årsverk og likestilling i Framsikt

Personalrapporteringsmodulen i Framsikt bidrar til effektiv rapportering på sykefravær, årsverk og likestilling og resultater fra10-faktor medarbeiderundersøkelse. Med løpende oppdatering fra kommunens HRM-system samles personalstatistikk på ett sted – noe som sparer tid og gir bedre innsikt.

Share This
X