Slik skal Framsikt bli enda bedre – nå er utviklingsplanen klar

23

oktober, 2025

Skrevet av Jo Audun Øverby, produktsjef 

Bedre brukeropplevelse, sikkerhet og nye funksjoner står i sentrum når Framsikt lanserer utviklingsplanen for det kommende året.

Framsikt har vedtatt en ny utviklingsplan som gjelder for 2026 og inn i 2027. Vi har lagt vekt på prioriterte ønsker og behov hos våre kunder for ny og forbedret funksjonalitet. Samtidig balanseres dette mot at en stor del av utviklingsressursene er satt av til forbedret sikkerhet, ytelse og stabilitet.

Høyt prioritert utvikling:

Utviklingsplanen tar utgangspunkt i konkrete behov og ønsker fra våre kunder. Framsikt vil særlig prioritere:

  • Økt stabilitet, ytelse og brukervennlighet.
  • Høy sikkerhet, opprettholde nivå Gold i Visma Application Security Program.
  • Vellykket utrulling til nye kunder hvor det har vært behov for videreutvikling.
  • Fullføre utvikling av en ny modul for Eierstyring.
  • Øke nytte og bruksverdi av Framsikt ved å utvikle nye integrasjoner og utvide funksjonalitet i eksisterende Framsikt moduler.
  • Utforske behov og kundevalidere mulig utvikling av nye moduler.

Utviklingsplanen har en lang tidshorisont og vil bli revidert flere ganger underveis for å sikre at den til enhver tid er relevant og treffsikker.

Sikkerhet og ytelse er høyt prioritert

Omtrent halvparten av hver utviklingsperiode vil dedikeres til det vi i Framsikt kaller “tech sprints”, som er arbeid som styrker den tekniske plattformen. Målet er å opprettholde høy sikkerhet, forbedre ytelse og stabilitet samt redusere feil.

Kundeønsker blir prioritert

Kundeportalen spiller en sentral rolle i utviklingsarbeidet. Her kan dere legge inn ønsker om ny eller forbedret funksjonalitet. Dere kan også kommentere eller støtte innspill fra andre kunder. Dette gir oss større innsikt i deres behov. Vi vil prioritere innspill fra portalen i hver av periodene (sprintene) der vi utvikler ny funksjonalitet.

Fokusområder i tiden framover

  • Hvordan kan kunstig intelligens forbedre økonomirapporteringen i Framsikt?
  • Hva blir de viktigste forbedringene i modulen Økonomiplan?
  • Hvordan skal modulen Personalrapportering videreutvikles?
  • Hvilke forbedringer kommer i “den røde tråden” – fra mål i overordnede planer til handlinger i virksomhetsplanen?
  • Hvordan blir rapportering av investeringer i nye prosjektrapportering?
  • Hvordan kan kunstig intelligens bistå når jeg skriver tekster i Framsikt?

Framsiktkonferansen 2. og 3. desember vil vi svare på disse spørsmålene og fortelle mer om de viktigste forbedringene vi planlegger. Velger du å delta fysisk på konferansen, vil du møte oss som jobber i Produkt og kan gi oss innspill og stille spørsmål.

👉 Den fullstendige utviklingsplanen finner du i hjelpesenteret (krever innlogging i Framsikt): Produktstrategi Framsikt.

 Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få siste nytt fra Framsiktbloggen rett i innboksen!

Les mer fra Framsiktbloggen

Integrer ISY Prosjektøkonomi med Framsikt

Kommuner står ofte som byggherrer for store og komplekse prosjekter, som skolebygg, helse- og omsorgsbygg og infrastrukturtiltak. Disse prosjektene stiller høye krav til økonomisk styring, dokumentasjon og rapportering. For å gjøre dette arbeidet mer effektivt kan nå ISY Prosjektøkonomi integreres med Framsikt.

Nå kan du utforske Framsikt-modulene selv

Er du nysgjerrig på de ulike modulene i Framsikt? Nå har vi gjort det enda enklere å utforske! Vi har nemlig oppdatert nettsiden vår med interaktive demoer. Det vil si at du kan klikke deg rundt og bli kjent med Framsiktløsningen i ditt eget tempo.

Hva er en god handlings- og økonomiplan?

Det formelle grunnlaget for kommunenes handlings- og økonomiplan er nedfelt i kommuneloven, plan- og bygningsloven og i statlige planretningslinjer. Men med det formelle grunnlaget på plass, hva skal så til for at kommunen utarbeider en god handlings- og økonomiplan?

Share This