Videreutvikling av Framsikt
25
oktober, 2022
Skrevet av Halvor Walla
En ny pilotgruppe er etablert. Den skal arbeide med behov og utforming av ny funksjonalitet for helhetlig virksomhetsstyring i Framsikt. Mye spennende nyutvikling er allerede planlagt.
Framsikt har gjennom flere år brukte betydelig ressurser på utvikling av funksjonalitet for helhetlig virksomhetsstyring. Dette har skjedd gjennom utvikling av modulene Kommunale planer og Virksomhetsplan, funksjonalitet for mål og resultat i Økonomiplanmodulen samt funksjonalitet for rapportering på mål, strategi og oppdrag fra økonomiplan og virksomhetsplan i Rapporteringsmodulen.
Effektive plan og styringsprosesser
Det har vært en viktig ambisjon for oss i Framsikt at verktøyet skal støtte virksomhetsstyring som samler økonomimiljø, planmiljø og ledelse på flere nivå i gode og effektive plan og styringsprosesser. Ikke minst at politikere gis gode muligheter for å vedta og følge opp et helhetlig plansystem med planstrategi, kommuneplan, temaplaner, handlings- og økonomiplaner og rapportering hvor det er sammenheng og rød tråd.
Mange kommuner har tatt i bruk Framsikt til å understøtte en slik helhetlig tilnærming til planlegging og virksomhetsstyring. Vi i Framsikt forsøker også å understøtte dette ved å identifisere, løfte fram og dele beste-praksis for helhetlig planlegging og virksomhetsstyring. Dette gjør vi blant annet gjennom fagprisen for beste helhetlige virksomhetsstyring som deles ut på fagkonferansen «Framsikt Brukerforum».
Ny pilotgruppe
Vi i Framsikt ønsket å samle en gruppe av engasjerte kommuner som har arbeidet med helhetlig planlegging og virksomhetsstyring til erfaringsdeling og ikke minst diskusjon av videre utvikling av Framsikt verktøyet. Slik at det best mulig støtter «beste-praksis» og kommunene sine ambisjoner innen feltet.
En ny pilotgruppe for helhetlig virksomhetsstyring ble etablert i juni 2022 med kommunene Bærum, Asker, Indre Østfold, Lindesnes, Stad, Kinn, Alver, Horten, Larvik, Sandefjord, Porsgrunn og Ålesund. Gruppen har møttes både i juni, august og oktober. Arbeidet vil fortsette med møter ca. hver 6 uke.
Bedre visualisering av målstruktur
I arbeidsmøtene har pilotgruppa arbeidet med behov og utforming av funksjonalitet for hvordan målstruktur og sammenhenger mellom mål, strategier og handlinger som oppdrag/tiltak/investeringer visualiseres. Både i styringsdokumentene og i selve Framsikt løsningen.
Forbedringene i måltabellene i styringsdokumentene som ble utført sommeren 2022 er gjort i tett samarbeid med pilotgruppa. Det er sammen med pilotgruppa utformet design for hvordan en helt ny visualisering for «den røde tråden» skal utformes i selve Framsikt-verktøyet. Det er ambisjonen at dette skal bli tilgjengelig for brukere i første del av 2023.
Målvisualisering: I bildet ser du hvordan en idéskisse over målvisualiseringen kan se ut. Dette er noe av det vi utvikler sammen med pilotgruppen (klikk på bildet for å se det større).
Strategier og oppdrag
Erfaringer med bruk av strategier og oppdrag har også blitt diskutert. Både i planer, økonomi- og handlingsplanen, i virksomhetsplaner og i rapporteringen. Her er en rekke forbedringer identifisert og utformet, blant annet mulighet for sideveis delegering av oppdrag og bruk av bidragsytere på oppdrag.
Knyttet til dette er det utformet ny funksjonalitet for visning og løpende rapportering på oppdrag på startsiden i Framsikt og i Virksomhetsplanmodulen. Dette i tett samspill med funksjonaliteten i Rapportering. Den nye og forbedrede funksjonaliteten for arbeid med oppdrag vil bli gjort tilgjengelig i desember 2022 og januar 2023.
Forbedringer i Virksomhetsplan
Pilotgruppa har også arbeidet med funksjonalitet for arbeid med tekster, innholdselementer og dokumenteksport i Virksomhetsplan. Her vil det også komme forbedringer i desember 2022 og januar 2023.
Pilotgruppa skal arbeide videre med behovene knyttet til målstrukturen i Framsikt og bruk av nøkkeltall i virksomhetsstyringen. Det vil skje på de neste pilotmøtene og vil gi grunnlag for ytterligere forbedringer i 2023. Vi i Framsikt er helt sikre på at gruppa vil identifisere andre nye og viktige tema for diskusjon, erfaringsdeling og videreutvikling i 2023.
Har du innspill?
Vi vil holde dere oppdatert på den videre framdriften i arbeidet gjennom flere blogginnlegg.
Ta gjerne kontakt med oss om du har innspill til tema i pilotgruppa eller er nysgjerrig på gruppa sitt arbeid. Ta også gjerne kontakt om du har lyst å engasjere deg i arbeidet i gruppa. Pilotgruppa møtes digitalt i møter på 2-4 timer hver 6 uke.
Framsikt sin koordinator for pilotgruppa er Cecilie Ness. Hun kan kontaktes på cecilie@framsikt.no
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Flere nyheter
Framsiktkonferansen 2024: Bli med på debatten
I takt med økende økonomiske utfordringer står kommunesektoren overfor et stadig større behov for omstilling og innovasjon. Spørsmålet om hvordan vi kan møte disse utfordringene på en effektiv måte er mer aktuelt enn noen gang.
Rapporter på sykefravær, årsverk og likestilling i Framsikt
Personalrapporteringsmodulen i Framsikt bidrar til effektiv rapportering på sykefravær, årsverk og likestilling og resultater fra10-faktor medarbeiderundersøkelse. Med løpende oppdatering fra kommunens HRM-system samles personalstatistikk på ett sted – noe som sparer tid og gir bedre innsikt.
Enklere samarbeid mellom administrasjon og politikere
At kommunens politikere og administrasjon arbeider i samme verktøy sikrer felles struktur og bidrar til å forenkle samarbeidet. I Framsikt samles både alternative budsjett og politiske spørsmål- og svar på ett sted.